איך לעבור פסיכומטרי בשלום

25 ביוני 2014 | הודעות
תגים: , ,

רשת או.קיי. עוסקת בהכנה לפסיכומטרי מאז 1996. ריכזנו עבור התלמידים שלנו רשימה קצרה על עצות, שיעזור לכם לעבור את הפסיכומטרי כחוויה נעימה ולקבל ציון מכסימלי.

הרשימה הזאת נועד לנבחנים בימים הקרובים, בה עצות ליום הבחינה.

עברתם דרך ארוכה, למדתם לפחות 4 שעות כל יום במהלך שלושת החודשים האחרונים, פתרתם את כל התרגילים שבספרים. הסיכוי שתפגשו בפסיכומטרי תרגילים זהים לאלה, שראיתם בספרים של או.קיי. גבוה מאוד, מה שנשאר לכם זה לנסות להירגע ולהתכונן ליום הדין.

ובכן, זכרו: שלמתם על השתתפותכם בבחינה, זכותכם לעבור פסיכומטרי כחוויה נעימה. ההכנה הייחודית שלנו והמודיעין האיכותי ביותר מעניק לכם יתרון בולט. נעבור שלב שלב את כל מה שמצפה לכם ביום הבחינה, כדי שתדעו איפה עוד ניתן לשפר עמדות.

1. הכנה מוקדמת ("לא אשכח לבחינה").

תעודה זהות.

כמה ימים לפני הבחינה: כל טפסי הבחינה כבר הודפסו ושמכם עליהם. חשוב לא לשכוח להביא אתכם תעודת זהות*.

* אם נרשמתם על סמך דרכון זר – אז את הדרכון.

כל תעודה אחרת לא תקנה לכם זכות להיבחן. גם אם יש לכם חבר שנבחן עם רשיון נהיגה או כרטיס חבר בשופרסל, אל תסמכו על המזל ועל טוב לבם של הבוחנים. קחו אתכם תעודת זהות ובדקו מראש היכן היא (לא להתחיל לחפש את התעודה ביום הבחינה).

4 עפרונות 2HB ומחק.

אנחנו לא רוצים שתבזבזו זמן בבחינה. הביאו מראש 4 עפרונות – זה יספיק לכם עד סוף הבחינה מבלי להיזקק למחדד. מחק צריך להיות נקי – קחו אחד חדש.

2. אוכל / שתיה.

אוכל.

פסיכומטרי – כמו מרתון. שלוש וחצי שעות אתם צריכים לתחזק את הגוף, שלא תהיו צמאים או רעבים. והאוכל של רצי המרתון מתאים גם לכם – פרות יבשים (תמרים, למשל) – יחזקו אתכם וייתנו כוח להמשיך.

שימו לב: האוכל לא צריך להריח חזק מדי או להרעיש, כדי לא להפריע לנבחנים אחרים. אם החלטתם לקחת אתכם שוקולד, העבירו אותו לאריזה אחרת, מרשרשת פחות מאריזתו המקורית.

שתייה.

אנחנו ממליצים על מים מינרליים. הכי פשוט, הכי צפוי מבחינת ההשפעה. כל משקה מכיל קפאין מעורר אותנו ל-40-50 דקות ולאחר מכן יש נפילה. לכן, לפחות בשלבים הראשונים של הבחינה, אנחנו לא ממליצים על קפה קר או משקאות ממריצים.

המים צריכים להיות פושרים, לא קרים ואם שותים – אז בלגימות קטנות, הסיכוי שתיזקקו ליציאה לשרותים יקטן.

3. לבוש.

קחו בחשבון, שבכיתה יכול להיות קר או חם יותר ממה שציפיתם, ולא תהיה לכם כל השפעה על המתרחש. לכן התלבשו בהתאם, כדי שתוכלו להוריד חלק או ללבוש משהו בהתאם לתנאים בכיתה.

4. איתור מקום הבחינה.

וודאו שאתם יודעים היכן אתם נבחנים. חשוב לא רק לדעת את המיקום הכללי (למשל, אוניברסיטת תל אביב), אלא לזכור היטב את שם בניין ומספר כיתה. אם אתם לא זוכרים, צרו קשר עם המרכז הארצי לבחינות ולהערכה בטלפון: 02-6759555, ומסרו את מספר תעודת זהו, כדי לאתר את המיקום המדויק.

רו האוניברסיטאות מפרסמות מפות הקמפוסים, כדאי לאתר את מקום הבחינה מבעוד מועד.

5. זמני הגעה.

מומלץ להגיע כ-40 דקות לפני, ככה תהיו מרוכזים ביותר לקראת תחילת הבחינה. פסיכומטרי זה לא נמל תעופה בינלאומי, אין צורך להקדים ב-3 שעות, חבל לבזבז אנרגיה מוקדם מדי. הגעה בדקה ה-90 לא רצויה כי היא מורטת עצבים, מה גם, שמי שמאחר מועבר לכיתה למאחרים, בה אוסף של אנשים לחוצים ואווירה מלחיצה מאוד.

6. כניסה לכיתה.

אם הכל בסדר, הכיתה מוארת, בתוכה – הבוחנים –  ועל דלת הכיתה – רשימת הנבחנים. מצאו בה את שמכם. אם שמכם לא מופיע או שמא הוא רשום עם טעות, צרו מיד קשר עם המרכז הארצי. למי שבתעודת הזהות מופיע שם שונה מזה המופיע ברשימה – כנ"ל.

אנחנו באו.קיי. נבחנים פעמיים בשנה. על סמך הנסיון נציין, שהכול יכול לקרות: על הדלת רשימה מהמועד של היום הקודם, אין רשימה כלל, הדלת סגורה והכיתה לא מוארת – קורה, לא להילחץ. הפתרון אם הדלת סגורה ונעולה – להתקשר למרכז הארצי. הבוחנים הם בני אדם, ייתכן ומאחרים. במקרה כזה הבחינה שלכם תתחיל מעט מאוחר יותר ולא ייגרם לכם כל נזק.

אם שמכם לא מופיע ברשימה והבוחנים נמצאים בכיתה – וודאו אתם, אולי הרשימה לא מעודכנת ולהם יש את הרשימה המלאה. על כל פנים, לא להתרגש. אם למדתם אצלנו – פשוט צרו קשר, נעזור.

7. בחירת מקום בכיתה.

אתם זוכרים – זכותכם להעביר את הבחינה הפסיכומטרית כחוויה נעימה. אתם רשאים לבקש לשבת במקום מסוים. הבוחנים הם לא מפקדים שלכם ולא מנהלים, הם שם כדי לסייע לכם לעבור את הבחינה בשלום ולשמור על טוהר הבחינה.

לכן בחרו מקום בחוכמה: אם אתם סובלים מחום, אל תשבו ליד החלון, ולהיפך – סובלים מקור – ראו היכן המזגנים ואל תשבו תחתיהם. הנימוק לא יכול להיות "זה המדריך שלי מהקורס, אני רוצה לשבת לידו", אבל הנימוק של מרחק מקסימלי מהמזגן – בהחלט מתקבל.

8. איתור שרותים.

ייתכן ותשרדו את כל הבחינה מבלי להיזקק לשרותים. אבל אם לא – כדאי לדעת מראש היכן נמצאים השרותים הקרובים בקומה, כי היציאה היא על חשבון הזמן שלכם. לכן, מיד אחרי שהתמקמתם בכיתה ותפסתם מקום טוב, צאו (עם תעודת זהות) מהכיתה לוודא שאתם יודעים לאן לרוץ במידת הצורך.

9. הפרעות במהלך הבחינה.

שלמתם על הבחינה – אמרנו? זכותכם להיבחן באין מפריע. אם יש רעש במסדרון – הרימו יד והעירו על כך לבוחנים. אם הבוחנים מפטפטים – העירו להם בנימוס. הבוחנים לא ערוכים להתמודד עם רעשים מחוץ למבנה, אך בדרך כלל האוניברסיטאות מתחשבות בפסיכומטרי ולא מבצעות עבודות שיפוצים בימי הבחינה. אם בכל זאת יש רעשים בחוץ, הדרך היחידה לצמצם את הנזקים מהם – לא לשבת קרוב לחלונות מלכתחילה.

כשתכנסו לכיתה תתבקשו להניח את התיקים בצד, ליד הלוח, כאשר טלפונים סלולריים כבויים. אם מי מהתלמידים שכח לכבות את הצלצול והטלפון בתיק לא נותן מנוח, הרימו יד ובקשו מאחד הבוחנים לזמן את המפריע כדי שיכבה את הטלפון, זכותכם לעשות כן.

10. "משבר הרבע האחרון".

יש תופעה שאנחנו מכנים אותה "משבר הרבע האחרון". גם תלמיד חזק, שנבחן לראשונה, יכול לחוות משבר מסוג זה. איך זה קורה? אתם בפרק 6, מרגישים עייפות שיא. עולות המחשבות: "בטח לא עניתי נכון על הטבלה האחרונה, ולא הספקתי בפרק הקודם את הטקסט, אוותר, אנוח, אסמן באקראי – בכל מקרה אצטרך לעשות פסיכומטרי חוזר". אל תעשו את זה, אל תוותרו. ייתכן והפרקים בהם היה לכם קשה הם פרקי פיילוט, שלא משפיעים על הציון ודווקא שני הפרקים האחרונים קלים יותר. חשבו על כמה טוב יהיה לסיים עם פסיכומטרי בפעם הזאת והמשיכו להילחם  - עד השאלה האחרונה.

11. האם ליטול ריטלין לפסיכומטרי?

אם יש לכם מרשם הוגן והובחנתם בעבר בהפרעות קשב וריכוז – אז כן. סביר להניח כי גם את הבחינה תעשו בתנאים מותאמים, תוך התחשבות גם בתופעות של התרופה – אנחנו מדברים בכך שריטלין מאט את התגובות. וזה בדיוק ההיפך ממה שאנחנו צריכים בפסיכומטרי.  לכן אם הדודה שלכם היא פסיכיאטרית מוסמכת, או חבר הביא לכם את הכדור – אנחנו לא ממליצים ליטול ריטלין לפני פסיכומטרי. כנ"ל גם רגעון ותרופות אחרות שכל מטרתן – להרגיע / לנמנם. שינה טובה, פעילות ספורטיבית יום לפני ותזונה מאוזנת – כל שאתם צריכים.

לסיכום: היערכו לפסיכומטרי מראש, עברו על כל הסעיפים  של הרשימה הקצרה הזאת ותצליחו!

כל הזכויות שמורות לאו.קיי. פסיכומטרי.