השאירו את הפרטים ונתקשר

ליצור איתנו קשר

פסיכומטרי: "עשרת הדברות" לכתיבה אקדמית (חיבור)

חלוקה לפסקות.

חיבור טוב צריך להיות נהיר לקורא. בפסיכומטרי הקוראים הם המעריכים שלכם. לכן חשוב לחלק את החיבור לפסקות נוחות, 3-5 שורות כל אחת, לא יותר.

פסקת פתיחה.

הקפידו לכתוב בראש חיבור את הנושא, אותו אתם מבקשים לפתח. הפגינו ראייה כוללת, שמשקפת את הסוגיה באופן כללי ואל תצטטו את הכתוב במטלה.

לדוגמה, אם במטלת הכתיבה נתבקשתם להביע דעה על מגבלות שמוטלות על עיתונאים בעת מלחמה, אל תכתבו בפסקת הפתיחה: "נתבקשנו להכריע האם ניתן לצנזר את העיתונות העת מלחמה", אלא: "במטלה מדובר בהתנגשות בין חופש הביטוי העיתונאי ואינטרסים חשובים כגון ביטחון המדינה, ביטחון האזרח ושלום הציבור, הבה נדון באיזון הולם ביניהם".

הימנעו מדוגמות אישיות.

גם אם חוויתם חוויה שמדגימה באופן מושלם את הטיעון שלכם, הימנעו מכך – זה לא נהוג בכתיבה אקדמית. לדוגמות אישיות זקוק, בדרך כלל, מי שלא יכול להעלות בניתוחו לרמה מופשטת יותר. הדרך הטובה ביותר להרשים את הבודקים היא לא להביא דוגמות אישיות אלא לפרוס טיעונים אקדמיים במשנה סדורה ורציפה.

ראו את הצד שכנגד.

השתדלו להביא טיעונים בעד ונגד. לכל סוגיה שבמרכז הדיון לפחות שני צדדים. יכולת לראות את הצד שכנגד ולהציג טיעונים מגוונים תוסיף לכם נקודות.

היצמדו לנושא הכללי (רציפות הטיעונים).

חשוב לשמור על רציפות הטקס לאורך כל החיבור, להיות צמוד לראיון המרכזי, עליו הצהרתם במשפט הפתיחה. כל משפט צריך לקדם את המטרה של פיתוח ראיון מרכזי.

הימנעו מהרחבת יתר של הנושא המרכזי ומבריחה לכיוונים אחרים.

קשר רציף והגיוני בין פסקה לפסקה.

קריאת הפסקות משולה לנסיעה ברכב בין קטעי כביש שונים: אם תהיה מדרגה בין הקטעים או סיבובים חדים, הנסיעה שלנו תהיה לא נעימה. זה קורה גם בקריאה – סיום פסקה צריך להתחבר לתחילת הפסקה הבאה בצורה לוגית כך שלא ייאבד חוט המחשבה והטקסט יהיה נוח וידידותי לקורא.

הימנעו ממשפטים ארוכים.

קל יותר לקרוא משפטים קצרים. הכול במידה – אך השתדלו במקום, בו חשבתם לכתוב פסיק, לשים נקודה ולהתחיל משפט חדש. כך תקלו על הקורא לעקוב אחרי הטיעונים שלכם.

הימנעו מחזרות ומהיסחפות מיותרת.

נכון, יש בטופס 50 שורות אבל א. זה לא אומר שעליכם למלא את כולו; ב. עדיף חיבור טוב של 30 שורות מאשר חיבור רווי ב"מריחות" ובחזרות בלתי מוצדקות – על 50. אם אין לכם מה לכתוב, הפתרון הוא במציאת רעיונות בראשכם ולא במחזור הטקסט שכבר כתבתם.

פסקת סיכום.

פסקת סיכום חשובה כמה פסקת פתיחה. ניתן לקבוע בה כי לאור כל שטיעונים שהבאתם לעיל שום אינטרס או זכות לא ייסוגו כליל ויש למצוא את האיזון הראוי ביניהם, או להציע פתרונות אפשריים. פסקת סיכום, כשמה היא, מסכמת את הדיון וזה הרושם האחרון שאתם משאירים על הבודקים – השקיעו בניסוחה.

המלצה כללית: קראו את החיבור עוד פעם אחת אחרי שתסיימו לכתוב.

זאת המלצה שדורשת מאמץ אינטלקטואלי רב, אך היא קריטית. בחלק מהמקרים הקריאה החוזרת יכולה לסייע להציל את החיבור ובכל מקרה תעזור בליטוש את הטקסט.

קריאה חוזרת תמיד דורשת מאמץ-על, אך נסו לעשות את זה פעם אחת ותראו, כמה תיקונים ושינויים תעשו. ניסוח לא מדויק, העדר רציפות בטקסט, חוסר בהירות הכתוב – כל אלה ברי תיקון רק אם תאזרו כוח לקריאה אחת כוללת אחרי שסיימתם לכתוב.

יישמו את כל ההמלצות ותגיעו לציון מקסימלי בפרק של מטלת כתיבה בפסיכומטרי.

באיחוליי הצלחה,

צוות או.קיי. אקסטרה

כל הזכויות שמורות