השאירו את הפרטים ונתקשר

ליצור איתנו קשר

רפורמה בפסיכומטרי: מסכמים שנה לשינוי הגדול

במלאת שנה לרפורמה הגדולה בפסיכומטרי, ביקשנו ממנכ"ל רשת או.קיי., בוריס (בר) גייל, לסקר את השינויים שחלו בבחינה ואת השלכותיהם על סיכויי ההצלחה של הנבחנים.

כפי שהנחנו, לא החיבור (הכתיבה האקדמית) היווה קושי עיקרי בפסיכומטרי, אלא דווקא הפרק הכמותי. כאשר לפני שנה הורדו מהבחינה 5 תרגילי השוואה כמותית, שהיו יחסית קלים, והזמן המוקצב לפרק התקצר ב-5 דקות, הנבחנים החלו לחוש במצוקה אמתית של זמן.

הדבר חייב תגובה מיידית. פיתחנו שיטות ניהול זמן נכון ואסטרטגיות ייחודיות, שמנטרלות את נזק החידוש. נראה כי גם המכון הארצי מודע לתופעה, כי לאחרונה החלו להופיע בסוף הפרק הכמותי שאלות קלות יחסית. רוב הגרפים והטבלות הוקדמו דווקא לתחילת הפרקים.

צר לי שהמכון הארצי לא מוסר הערכה מפורטת של מטלת הכתיבה ואפילו לא הערכה נפרדת של חיבור ביחס לשאר הפרק המילולי. סטודנטים יכולים להסתמך רק על הערכה המפורטת של מורה הקורס, אך בבחינה האמתית הצורך לדעת היכן נפלו הפגמים בחיבור לא בא אל סיפוקו.

אפרופו פרק מילולי – שאלות הגיון מסורתיות הוחלפו ברובן בשאלות הבנה והסקה שנוגעות לתחומים בהם נדרשת חשיבה אנליטית ויכולת לנתח את המידע בטקסט. השינוי גרם לנו להוסיף מאות שאלות חדשות לחומרי הלימוד של או.קיי.

במהלך השנה השקיעה המחלקה למחקר ולפיתוח מאמצים כבירים בהוספת שאלות ובפיתוח טכניקות ואסטרטגיות חדשניות. הספר "כתיבה אקדמית" הוא הטוב ביותר בתחום ויכולתו להביא את תלמידי המכון להצלחה בבחינה מוכחת. החל מהסמסטר החדש הוספנו 4 סימולציות מלאות למערך המרתונים (סה"כ 9 סימולציות) ומאות תרגילים חדשים.

יחד עם זאת, אין לשכוח כי גם נושאים שלא הופיעו בבחינה שנים, כגון ריכוזים, יכולים להופיע פתאום ויש להשאיר תמיד את היד על הדופק לצורך המעקב. הדוגמה נבחרה לא בכדי: שאלות ריכוזים כמעט ולא הופיעו בבחינה מ-2008 ובמועד האחרון, יולי 2013, בכל פרק כמותי הייתה שאלת ריכוזים. זאת אחת הסיבות שכל הצוות שלנו נבחן פעמיים בשנה, כל אחד בתורו, כולל היועצים, לא רק מורים.

בזכות המודיעין הרחב, הפגנו יכולת חיזוי מדהימה במהלך השנה, כאשר ניחשנו בדיוק רב את כיוון מחברי החיבורים במכון הארצי ואת נושאיהן של מטלות הכתיבה וחלק ניכר מהתרגילים בשאר הפרקים.

ספריית שיעורי הווידאו ממשיכה לגדול ולהעניק ללומדים בקורס מגוון גדול של הרצאות בכל נושאי הבחינה, נגישות מכל מקום ובכל זמן, שתלמיד יבחר. אני חייב לציין כי הפופולריות של ההרצאות המצולמות עולה על כל התחזיות שלנו.

לסיכום: הצלחנו לסייע לבוגרי הקורסים של או.קיי. להתמודד בהצלחה עם הבחינה הפסיכומטרית במתכונתה החדשה תוך הקפדה על עדכון חומרי לימוד אחרי כל מועד הבחינה וסדנות ריענון של מורים.

הייחודיות של רשת או.קיי. באה לידי ביטוי במסלולי לימוד מותאמים אישית, כגון "קמפוס פתוח", תכנית שמאפשרת  לכל תלמיד לקבל עזרה ממורה מעבר לשעות הרגילים של הקורס, או תכנית אישית ("אחד על אחד") שמציעה ללומדים סדרה של שיעורים פרטיים בשילוב עם שיעורי הווידאו ותרגול באתר.