השאירו את הפרטים ונתקשר

ליצור איתנו קשר

רקע
המרכז הארצי לבחינות ולהערכה אחראי על קיום הבחינה הפסיכומטרית ועל טוהר הבחינה.
תהליכי הבדיקה של מהימנות ציוני הבחינה
בשל הרגישות הגבוהה של הנושא והחשיבות הרבה של שמירה על טוהר הבחינה, פיתח המרכז הארצי מערכת כלים ובדיקות, המיושמים הן ביום הבחינה והן לאחריה, בתהליך חישוב הציון.
בין היתר, נעשים הצעדים הבאים:
השוואות בין דפי התשובות של נבחנים שונים;
בין ציוני הבחינה לציונים הקודמים של אותו הנבחן;
בין כתבי היד שעל דפי התשובות;
בדיקה של דיווחי משגיחים שנכחו בבחינה.
קיימת אגדה אורבנית על כך, שכל מי שמשפר משמעותית את הציון שלו, מוזמן לבחינה חוזרת – זה לא נכון. רוב התלמידים שבאים ל-OK פסיכומטרי לשפר את הציון, משפרים את הציון בצורה משמעותית, אך לא כולם מוזמנים להיבחן מחדש.
מטרת הבדיקות היא להבטיח את טוהר הבחינה ולשמור על הגינות הערכה. אנחנו ברשת OK ממליצים להימנע מכל מעשה לא תקין במהלך הבחינה – מוטב להשקיע במהלך הקורס בלימודים, מאשר לנסות לחפש "קיצורי דרך" – זה אף פעם לא משתלם.

יש לזכור כי כל מעשה רמייה כגון העתקה או התחזות, משבש את תהליכי הקבלה ההוגנים ועלול לגרום לכך שמועמדים מתאימים יידחו, ובמקומם יתקבלו מועמדים מתאימים פחות.
בדרך כלל העונש על העתקה בפסיכומטרי הוא ביטול תוצאת הבחינה.
תהליך הזימון לבחינה פסיכומטרית חוזרת
לאחר ביצוע הבדיקות אנשי המקצוע מטעם המרכז הארצי הנוגעים בדבר מתכנסים בכדי לבחון את כל נתוני החשודים בעבירות במהלך הבחינה. רק אם אנשי המקצוע ישתכנעו כי הנתונים מחייבים הזמנה לבחינה החוזרת, יוזמן הנבחן להיבחן שוב.

* כדי להעמיד דברים בפרופורציה חשוב לציין כי רק שניים עד שלושה פרומיל מהנבחנים בשנה (2-3 נבחנים לכל 1,000) לכל היותר הוזמנו לבחינה החוזרת. ההחלטה לזמן לבחינה חוזרת היא סופית, ואי אפשר לקבל את הציון מבלי להיבחן בה או לערער על ההחלטה. אולם, יש לזכור כי ההזמנה לבחינה חוזרת אין משמעותה הטלת דופי בנבחן המוזמן, במקרים רבים המעתיק מוזמן יחד עם המועתק, אין להיעלב מעצם ההזמנה.

הוגנות ופרטיות
מידע על הנבחנים החוזרים נשמר תוך הקפדה על פרטיות הנבחן. המרכז הארצי לבחינות ולהערכה מוסר מידע על ההזמנה לבחינה פסיכומטרית חוזרת רק לגורמים הנחוצים, וזאת כדי לשמור על זכויות הנבחן. רשימת המוזמנים לבחינה החוזרת נמסרת לאוניברסיטאות על מנת לשמור מקומות פנויים למועמדים עד לביצוע הבחינה. מועמד שיש לו ציון מבחינה קודמת, ולא האחרונה, יעבור את הליך המיון לאוניברסיטה על סמך ציון זה. רק לאחר שחרור הציון מהבחינה החוזרת (אם ישוחרר ולא ייפסל) והעברת הציון לאוניברסיטאות, ותוך עמידה בקריטריונים לקבלה ללימודים במוסד אליו נרשם, יישלח אליו מכתב הקבלה.

הבחינה הפסיכומטרית החוזרת
הבחינה החוזרת נעשית אך ורק במשרדי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה בירושלים. מבנה הבחינה החוזרת דומה לבחינה שבה נבחן המוזמן בפעם האחרונה, כלומר אורך הבחינה וסוג השאלות דומים לאלה שהיו בבחינה בה ציון הנבחן נחסם.
הבחינה החוזרת היא הבחינה המלאה בשינוי אחד קטן: ייתכן כי לא תינתן מטלת כתיבה בבחינה החוזרת.
מה נדע אחרי סיום הבחינה החוזרת?
לאחר הבחינה יקבל הנבחן הסבר מלא. ההסבר יכלול פירוט על הסיבות להזמנתו וכן הסבר על ממצאי הבחינה החוזרת בה נבחן. אם נמצא כי ציון הנבחן אכן משקף את יכולתו, יקבל הנבחן את הציון, וזמן מועט לאחר מכן יועבר הציון למוסדות הלימוד.
בדרך כלל, אם הציון הושג ביושר, אין מה לדאוג – לא מחפשים ציון זהה, אלא דומה לזה שבספק, ברור שרמת ההכנה אחרי מועד הבחינה יורדת.
לנבחן אשר אינו מעוניין לגשת לבחינה החוזרת שמורה הזכות להחליט כי הוא מוותר על הציון בבחינה בה הציון מוטל בספק ואז לא יחושב לו ציון כלל.
נבחן כזה יוכל לשוב ולהיבחן בעתיד בהתאם למגבלת מרווח הזמן בין בחינה לבחינה (מועד כן – מועד לא בעברית או כל מועד בפסיכומטרי בשפות רוסית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, איטלקית) –המגבלה הרגילה.

מועד הבחינה החוזרת
כדי שיהיה אפשר לסיים את הטיפול בבחינה החוזרת במהירות מיטבית, יש לצלצל למרכז הארצי לבחינות ולהערכה מיד עם קבלת מכתב ההזמנה. על מנת להקל על הנבחנים, יכול כל מוזמן לקבוע תאריך המתאים לו, במהלך השבועיים המוזכרים במכתב ההזמנה, וזאת כדי לאפשר העברת הציונים לאוניברסיטאות בהקדם.

איך להתכונן לבחינה פסיכומטרית חוזרת?
חשוב לציין כי הציון בבחינה החוזרת אינו משמש לצורך קביעת הציון ואינו נכנס בשקלול כלשהו לציון שיתקבל, אלא משמש רק לצורך הבדיקה. המטרה הסופית היא קביעת מהימנות הציון שהושג בבחינה המקורית בלבד.
יחד עם זאת, עדיף לרענן את הידע לקראת הבחינה ולעיין בחוברות הסימולציה של OK פסיכומטרי וכן בספר המרתון. ניתן גם לקבוע שיעור עם מורה פרטי של OK, כדאי להגיע לבחינה החוזרת במיטב הכושר.

מתי פוסלים ציון?
ציון הבחינה יפסל אם אנשי המקצוע של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה יגיעו למסקנה כי לאור ממצאי הבחינה החוזרת, הציון בבחינה המקורית לא מייצג את יכולת הנבחן בצורה אמתית.

לאחר הבחינה החוזרת
הבחינה החוזרת נבדקת מיד עם סיומה, ומתקבלת החלטה בדבר אמיתות הציון המקורי. אם נמצא כי הציון אכן מהימן, הנבחן יקבל הסבר הכולל את פירוט הסיבות להזמנתו לבחינה חוזרת, הסבר על הממצאים של הבחינה החוזרת וכן את הציון שקיבל בבחינה המקורית. ציון זה הוא הציון שייחשב ויועבר לאוניברסיטאות. תעודה ובה הציון המקורי נמסרת לנבחן בו במקום, וזמן קצר לאחר מכן מועבר ציון זה למוסדות הלימוד.

עוד בנושא: מה לעשות אם זומנתי לבחינה פסיכומטרי חוזרת

אנחנו מאחלים לכם הצלחה
רשת OK אקסטרה פסיכומטרי

  1. (שדה חובה)
  2. (שדה חובה)