מפעם לפעם מתעוררת ביקורת על הבחינה הפסיכומטרית. על פניו, הבחינה מהווה מכשול בפני מועמדים בדרך להשכלה גבוהה, לכן קל להיתפס לרוחות האלה ולהצטרף למבקרים: "בואו נבטל פסיכומטרי!!! נגמור עם הבחינה הלא הוגנת שמפלה את החלשים!" רגע אחד, אבל מה זה פסיכומטרי? המבחן הוא כלי מיון מועמדים בהתאם למיומנויות שלהם, כלי יעיל וזול. הבחינה בודקת את מידת ההתאמה של כישורי הנבחן ללימודים אקדמיים וכן, מה לעשות – תושבי פריפריה מוכנים ללימודים הגבוהים פחות מתושבי המרכז. ילדי הורים משכילים מוכנים ללימודים באוניברסיטה יותר מילדים של הורים שלא סיימו תיכון. ועוד "גילוי" אחד מרעיש – ילדים עשירים לומדים במסגרות טובות יותר, מלמדים אותם מורים טובים יותר וכן – הם מצליחים יותר בפסיכומטרי כי הם פשוט מוכנים יותר ללימודים הגבוהים. להאשים פסיכומטרי בעיוות שקיים בחברה זה כמו לבקש להחליף מכשיר לחץ דם שמראה לחץ דם גבוה של חולה – הבעיה לא תיעלם אם הבחינה תבוטל. המבחן הפסיכומטרי הוא רק ראי, בו משתקפת החברה הישראלית, עם כל המפגעים שלה והפערים שבין המרכז לפריפריה, בין המעמד הגבוה למעמד הנמוך. כדי להגדיל מספר סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, יש לפתוח יותר אוניברסיטאות, לא לבטל או להחליף מבחן כניסה במבחני כניסה אחרים. החלופה שמציגה אוניברסיטת תל אביב נראית לא מושלמת – במקום פסיכומטרי – מבחן אחד לכל פקולטה מוצע למתעניינים לבחור מראש היכן הם רוצים ללמוד, לאחר מכן להירשם לשלושה קורסים ספציפיים שמתאימים רק למספר מוגבל של פקולטות. יתרה מזה, כל אחד מהקורסים יש לסיים עם ציון 85 לפחות בבחינת גמר (ההרשמה לכל בחינה עולה 500 שקלים) ואם המועמד נכשל – עליו להיבחן (ולשלם) מחדש. אם יתחרט המועמד ויבחר פקולטה אחרת בה ירצה ללמוד, עליו לבחור קורסים אחרים מהרשימה, ללמוד בהם, לשלם שוב על הבחינה (500 שקלים), לקבל ציון 85 וכך הלאה. נראה מסובך ויקר יותר מאשר להתכונן לפסיכומטרי ולהשקיע בלימודים פעם אחת. העדפה מתקנת שמוענקת לחלק מאוכלוסיות (כגון עולים מאתיופיה) ופסיכומטרי בשפות זרות (אנגלית, רוסית, צרפתית) נותנים מענה לצרכים מגוונים של הנבחנים. הצהרות פוליטיקאים שרחוקים מאוד מלהשפיע בפועל על המתרחש במערכת החינוך או ביקורות קצרות ראיה לא צריכות להסית את תשומת לבם של מקבלי ההחלטות מהעיקר – יש לשפר את איכות ההוראה בבתי הספר ואת רמת המורים, לתגמל מורים כך שלמערכת החינוך יגיעו מורים מקצועיים ביותר וכישרוניים. ועוד דבר: אי אפשר להצליח בכיתה של 40 תלמידים – צפיפות יתר מתחילה כבר בגני ילדים, וממשיכה בבתי הספר. לעתים נוצרת תחושה, שמורים עסוקים רק בלהעביר את היום בשלום ולהחזיר את התלמידים להוריהם בסופו ולא בהעברת תכנים לימודיים ובחינוך גרידא. כדי שפריפריה תצליח בפסיכומטרי כמו המרכז, יש לבצע מספר שינויים איכותיים במערכת החינוך. קורס פסיכומטרי הוא לא המכשול בפני הקבלה ללימודים הגבוהים, אלא הזדמנות לתקן דברים שלא נעשו בבית ספר, הגשר שמחבר את המועמד לאוניברסיטה. דבר אחרון לגבי ההכנה לפסיכומטרי – עיריות רבות וגופים אחרים, כגון משרד הביטחון ומכינות קדם-אקדמיות מסבסדים קורסי הכנה לפסיכומטרי לאוכלוסיות שונות, כך שקורס פסיכומטרי, מזמן, לא עניין של סכום עתק.