סגנון כתיבה אקדמי

11 בספטמבר 2012 | חיבור

כתיבה אקדמית מתאפיינת בסגנון ייחודי, השונה מזה של כתיבה ספרותית. הכתיבה האקדמית היא כתיבה תמציתית, בהירה ומדויקת.
אחת הטעויות השכיחות ביותר בממד הלשון בפסיכומטרי היא שימוש בסגנון כתיבה לא הולם. כדי לשפר את סגנון הכתיבה, אנו מציעים לכם מספר דגשים.

סגנון כתיבה: דגשים לכתיבת חיבור בפסיכומטרי

  1. דיוק בניסוח
    יש לדייק בניסוח. לכל תופעה או מושג יש מילה שמתארת אותם בצורה מדויקת. כך, לדוגמה, מחבב, אוהב, מצדד, מעריך, מעריץ ותומך אינן מילים נרדפות.
    תמיד השתמשו במילה המתארת בצורה הנכונה ביותר את התופעה או את המושג.

  2. הימנעו מ"מריחה"
    אין להפריז במילים מיותרות; עליכם לכתוב באופן בהיר וקולע בדיוק את מה שנחוץ. אין צורך לחזור על הכתוב בניסוחים שונים, כמו כן רצוי להימנע ממשפטים ארוכים.
    כתיבה צריכה להבליט סוגיות נדונות ולא לבלוע אותן על-ידי מלל רב.

  3. תארו את הזמנים בצורה נכונה.
    יש להקפיד על תיאור נכון של זמנים. יש לתאר אירועים שקרו בעבר בלשון עבר, אירועי ההווה – בלשון הווה ואירועים שייתכן ויקרו בעתיד – בלשון עתיד.

  4. הגיוניות מעברים.
    יש לסיים כל משפט בצורה הגיונית. אין לסיים משפט באמירות סתם, כגון: "וכאלה… וכדומה… וכיוצא בזה… וכו'…" – השלימו את הרעיון בעצמכם, אל תסמכו על הקורא כי יפעיל את דמיונו, המעריכים בבחינה אינם מתייחסים לזה בעין יפה.

  5. כתבו בעברית.
    הימנעו עד כמה שאפשר מהשימוש בלעז, השתמשו במילים בעברית. מקומה של לועזית הוא רק כאשר לא קיים ביטוי או תרגום מדויק בעברית. אם הינכם משתמשים במילה העברית שנהוג להשתמש במקומה במילה הלועזית, ניתן לציין בסוגריים את המושג בלועזית, לדוגמה: מִרְשֶׁתֶת (אינטרנט), מסרון (אס-אם-אס).

  6. הימנעו מסגנון פשטני.
    יש להימנע מסגנון פשטני מדי או מנופח מדי. שמרו על רמה אחידה שתואמת את דרישות הכתיבה העיונית. הימנעו מהכנסת ביטויים מורכבים אל מלל שסגנונו פשוט למדי. אם אינכם בטוחים במשמעות המדוייקת של ביטוי כלשהו, אל תשתמשו בו.

  7. אל תשתמשו בסלנג.
    בכתיבה אקדמית השימוש בסלנג (עגה בעברית) לא מקובל.

  8. שימוש נכון במטאפורות
    אם הינכם רוצים להשתמש במטפורה (השאלה), עליכם לבחור אותה בקפידה כך, שתקדם את הרעיון המרכזי של הכתיבה ולא תהווה קישוט סתמי בטקסט. לדוגמה: "העברת חוק איסור עישון גם במרחב פתוח דומה לחתול בשק" – כאן לא ברור מה כוונת הכותב, והמטפורה איננה מקדמת את הרעיון המרכזי. מאידך, שימוש מדויק במטפורה מעשיר את הטקסט ותורם להבנתו: "מלחמתו של עסק קטן בתאגיד גדול מדמה את מלחמתו של דוד בגוליית, כאשר הכוחות לא שווים בתחילת הקרב, אך בסוף העסק הקטן מנצח".

  9. בכתיבה אקדמית לא נהוג להביע דעה נחרצת
    אל תביעו דעה נחרצת: "מכאן ברור לחלוטין… אין ספק כי צריך… אין מישהו שלא היה מסכים…" זכרו: בכתיבה אקדמית מצופה מכם להציג שתי גישות מנוגדות לסוגיה, מחד ומנגד, ולבסס טיעונים לכאן ולכאן, ולא לפסוק חד משמעית על נכונות או אי נכונות של דברים.

  10. הבעת רגש
    שימו לב לביטוי רגש בבחירת ניסוחים: "מודיע – מלשין", "הסברה – תעמולה", וכך גם הימנעו מהבעת רגש אישי מופרז בכתיבה: "כולי תקווה כי הצעות מסוג זה לא יעברו באמת בכנסת ישראל…"

  11. שימוש באמצעי קישור במטלת הכתיבה.
    השתמשו באמצעי קישור מגוונים במקומות הנכונים. זה עוזר לקורא (ולבוחן) לעקוב אחר קו המחשבה שלכם וכן מצביע על שליטה טובה בשפה.

בקורס פסיכומטרי "או.קיי. אקסטרה" מודול מיוחד מוקדש להכנה למטלת הכתיבה.

לחזרה לעמוד חיבור בפסיכומטרי

לפרטים נוספים והרשמה

 

לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל 1-800-650-700 או השאירו את פרטיכם ונציג יחזור אליכם בהקדם:

  1. (שדה חובה)
  2. (שדה חובה)
  3. (נא להכניס דוא"ל תקין)
  4. (שדה חובה)
 

 

נושאים נוספים הקשורים למטלת הכתיבה

סימון וי

שגיאות נפוצות בכתיבה אקדמית


סימון וי

שיפור כתב יד


סימון וי

יסודות חשיבה ביקורתית


סימון וי

זיהוי רעיון מרכזי


סימון וי

שגיאות נפוצות בהגדרת רעיון מרכזי


סימון וי

ממד הלשון: מה בודקים במטלת הכתיבה?