אחד השינויים הגדולים במסגרת הרפורמה בפסיכומטרי הוא הוספת פרק חיבור (מטלת כתיבה) לבחינה. לרוב בתרגילים מסוג זה נתון קטע קריאה קצר, בו מוצגת דעה, אירוע או סוגיה, עליהם על המועמד לחוות דעה תוך שהוא מנמק את תשובתו.
עבודה על כתיבת חיבור בפסיכומטרי מתחילה מזיהוי נכון של הסוגיה הנדונה, בהתאם לכללי כתיבה אקדמית.
אנחנו ברשת או.קיי. פיתחנו כלים יעילים לזיהוי רעיון מרכזי בטקסט. ברשימה קצרה זו נביא את עיקרי הדברים.
זיהוי סוגיות הוא תהליך של הכללה. מטרתכם היא לזהות סוגיה שמוחבאת מאחרי דוגמות, דעות, עובדות, אירועים ומידע נוסף המופיעים בקטע.
זכרו, כי כל העובדות המופיעות בטקסט, הן מקרה פרטי של תופעה כלשהי, שעליכם לזהותה. עשרות ומאות טקסטים יכולים להיות מוקדשים לאותה הסוגיה.
לדוגמה: בקטע אחד יימצא מידע על היכחדות מיני בעלי חיים ביערות אמזונס, בטקסט אחר: על הידלדלות שכבת האוזון ובקטע אחר: על התחממות כדור הארץ. כל הטקסטים האלה שונים אך עוסקים בסוגיה אחת: התערבות בלתי אחראית של האדם בטבע והשפעותיה ההרסניות של אותה ההתערבות על הסביבה.
שימו לב: הטקסט אליו תדרשו להתייחס בחיבורכם עלול לכלול מספר סוגיות, אולם עליכם לזהות ולהגדיר סוגיה אחת כמרכזית בה יתמקד החיבור. כל אחת מהסוגיות העולות בטקסט יכולה להפוך לנושא החיבור. באיזו סוגיה לבחור?
על הבחירה להיות מונחית על-ידי שתי שאלות:
– איזו סוגיה נמצאת במרכז הדיון?
– לאיזו סוגיה קל יותר למצוא טענות ונימוקים?
בחירת סוגיה אחת איתה יהיה נוח יותר לעבוד בהמשך, ממקסמת את הסיכוי שלכם להצליח בכתיבת המטלה בהמשך.
קיימות מספר דרכים להגדיר רעיון מרכזי. נתבונן כעת במצבים שונים, בהם אתם עלולים להיתקל בבחינה ונאפיין כלים יעלים לניסוח רעיון מרכזי בכל אחד ממצבים אלו:
1. ניתן להגדיר סוגיה באופן עצמאי (במילים שלכם)
א. במקרה בו ניתן להגדיר סוגיה במילה אחת או בצמד מילים השתמשו בתבנית "סוגיה + שם עצם (צמד מילים)".
לדוגמה: "מחבר הטקסט מעלה את שאלת חשיבות החינוך…"
"מחבר הטקסט מציע לבחון מחדש את גיל הפרישה לפנסיה…"
"במרכז הדיון ניצבת בעיית פליטת גזי החממה והשפעתם על הסביבה…"
ב. סוגיות מסובכות יותר ניתן להגדיר בעזרת משפטי שאלה כגון:
"האם יכול קטין שטרם מלאו לו 18 להצביע בבחירות?…"
"המחבר חוקר את שינויי השפה בשנים האחרונות ושואל את עצמו: האם שנים אלו הטיבו עמה?…"
2. ניתן להגדיר את הסוגיה על-ידי ציטוט מהטקסט
ג. בחלק מהטקסטים ניתן לאתר את הגדרת הסוגיה של המחבר, אזי ניתן להעתיקה, לדוגמה: "מדוע טלוויזיה באה להחליף ספרים ובתורו האינטרנט בא להחליף טלוויזיה? – שואל המחבר".
ד. אם הסוגיה מוגדרת על-ידי המחבר, ניתן להפנות לשורה או לפסקה מתאימה, לדוגמה:
"בסעיף 10 של חוק החוזים מוזכרת חובת תום הלב שהיא הסוגיה בה התבקשנו לעסוק".
שימו לב!
בהגדרת סוגיה מרכזית הימנעו משימוש במשפטים ארוכים המורכבים מסמיכויות רבות כגון:
"סוגיית חלוקת משאבי החברה המודרנית מערבית…"
במקרה כזה עדיף להמיר שמות עצם בשמות פועל, לדוגמה:
"כיצד ניתן לחלק את משאבי החברה המערבית המודרנית?…"
להלן מספר דגשים כלליים לבחירת תבניות לכתיבה:
1. בקורס פסיכומטרי אנחנו נציע לכם מספר תבניות מוכנות להגדרת רעיון מרכזי. בחרו את התבניות המתאימות בצורה המושלמת ביותר לתיאור דעותיו של המחבר או להצגת דעותיכם שלכם.
2. שזרו מידע הנתון בטקסט בתבניות המוכנות. בעת הצורך שנו את התבניות בהתאם לנדרש, תוך שמירה על הדקדוק ועל הרצף הלשוני.
3. הקדישו תשומת לב וזמן לכתיבת מעברים לוגיים מרעיון אחד אל משנהו. כל פסקה של החיבור צריכה להיות שלמה מבחינה רעיונית והחיבור כולו צריך להיות בעל מבנה סדור הכולל התחלה, אמצע וסיום.
בהצלחה בבחינה!
צוות או.קיי. פסיכומטרי
© כל הזכויות שמורות לרשת או.קיי.
לחזרה לעמוד חיבור בפסיכומטרי
לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל 1-800-650-700 או השאירו את פרטיכם ונציג יחזור אליכם בהקדם:
סגנון כתיבה אקדמי
שגיאות נפוצות בכתיבה אקדמית
שיפור כתב יד
יסודות חשיבה ביקורתית
שגיאות נפוצות בהגדרת רעיון מרכזי
ממד הלשון: מה בודקים במטלת הכתיבה?