השאירו את הפרטים ונתקשר

ליצור איתנו קשר

שגיאות שכיחות בכתיבה אקדמית: ממד התוכן

במהלך הסמסטר הראשון, בו סטודנטים שלנו התנסו בכתיבת חיבור פסיכומטרי, ראינו כי שגיאות שמנינו בספרנו "כתיבה אקדמית" נפוצות למדי. כדי לעזור למועמדים להתמודד בהצלחה עם מטלת הכתיבה בבחינה, ערכנו עבורכם מדרג של עשר השגיאות הנפוצות ביותר בממד התוכן, בהתאם לשכיחותן בחיבורים.

העברת מידע מהטקסט (ציטוט) שמחליפה את הפרשנות.

ובכן, במקום הראשון שיגאה הנובעת מחוסר יכולתו של מועמד להתמודד עם היקף חיבור נדרש (כ-30-40 שורות בממוצע).
אל לכם להיסחף לציטוטים מיותרים! זכרו: על ציטוט לחזק את הרעיון שאתם מפתחים והציטוט איננו יכול לבוא במקום. אל תצטטו יותר ממשפט אחד ברצף ותמיד פרשו את האמור בו, הסבירו את הציטוט.

טיעונים מומרים ביחס המועמד לתופעה.

חלק מחיבורים מתחילים בדעה נחרצת של המועמד: "זה מוגזם!", "אסור לנהוג כך!", "אני מסכים!", "אני מקבל את הרעיון", "זה מאוד מצא חן בעיניי" וכדומה. זכרו: לרוב אינכם נדרשים להביע דעה אישית בכתיבה אקדמית, אלא לנתח את התופעה או את המקרה ולהציג עמדות נגדיות לסוגיות הנדונות. יחס אישי לא הולם כתיבה אקדמית.

פרשנות חסרה.

שגיאה מסוג זה נפוצה בדרך כלל בקרב מי שלא בקיא במבנה החיבור ובקריטריונים להערכתו. היות וממד התוכן זוכה להערכה נפרדת, עליכם להכיר את הדרישות לחשיבה ביקורתית / פרשנות מלאה. תמיד יש לנסות ולראות לא את המקרה הנדון בשאלה, אלא תופעה במובנה הרחב.
לדוגמה, אם עסקינן במקרה, בו ידוען צולם באירוע פרטי ותמונותיו פורסמו בתקשורת, והשאלה הנשאלת האם הוא זכאי לפצוי בגין חדירה לחייו, הסוגיה הנדונה היא רחבה מזו המוצגת בשאלה. הסוגיה הכללית יכולה להיות זכותם של בני אדם לפרטיות או האם מידת הפגיעה בפרטיות תלויה בחשיפה יומיומים של הנפגעה, משמע האם חייו הפרטים של ידוען פגיעים יותר מאלה של אדם מן הישוב?
תמיד חפשו פרשנות מלאה, רחבה ועשירה בסוגיות הנדונות והימנעו מפרשנות חסרה.

פרשנות מנותקת מהטקסט.

אחת הדרישות של המכון הארצי לחלק של חיבור בבחינה: היצמדות לאמור בטקסט בפרשנות. שלבו בחיבור ציטוטים רלוונטיים קצרים וענייניים, עקיפים או ישירים, שיתמכו בדעה שלכם והיצמדו לאמור בטקסט בפרשנותכם.

סטייה מהרעיון המרכזי.

השגיאה מתבטאת בכך, שהמועמד סוטה מהדיון ברעיון המרכזי ומתחיל לכתוב על נושאים שקרובים ללבו ולא על הרעיון המרכזי של הטקסט. לעתים הנושאים, עליהם כותב המועמד, קרובים אך לא זהים לרעיון המרכזי בטקסט. שגיאה זו יכולה לגרום לפסילה של הפרק בממד התוכן.

העברת מידע מהטקסט שמחליפה את הפרשנות

אל תכתבו את האמור בטקסט במילים שלכם, נתחו את הטקסט! הציגו את עמדת המחבר (אם יש), ציינו באילו דוגמות נעשה השימוש, חשבו, אילו טיעונים אתם רוצים להביא לחיזוק עמדתכם. אל תצטטו את האירועים המנויים בטקסט, אלא בטאו יחסיכם אליהם ואל עמדת המחבר.

היעדר לכידות בחיבור

הקפידו על לכידות החיבור. חייב להיות הגיון פנימי בכתיבה שלכם. שלבו בפרשנות ובביקורת שלכם מידע נחוץ בלבד מהטקסט שקשור במישרין לסוגיה הנדונה.

העדר טיעונים בכתיבה.

"טיעוני" המועמד לא מקדמים את הרעיון המרכזי של המטלה, אלא משכתבים אותו (היינו, הם למעשה אינם טיעונים). העדר טיעונים בדרך כלל מצביעה על אי-ידיעת דרישות לכתיבה אקדמית ועל אי הבנת הוראות הפרק. נפוץ למדי לחיבורים בתחילת הקורס, כמעט ולא מופיע בסופו, כאשר החומר כבר נלמד.

העדר זרימה הגיונית בכתיבה.

כשטיעונים אינם הולמים רעיון מרכזי, הטקסט הופך ללא ברור, לקשה להבנה וללא ידידותי לקורא. העדר יכולת ליצור תבניות ומעברים לוגיים בטקסט לעתים גורמים לכך שתחביר הופך לאוסף של רעיונות וטיעונים שאינם קשורים כמעט זה בזה ואחד בשני.

אי שמירה על שפה אקדמית בכתיבה.

לעתים המועמד, תוך כדי ויכוח על תוכן הכתיבה, מאשר לעצמו ביטויים שלא הולמים כתיבה אקדמית, דבר שפוגם במידה גדולה בממד הערכת יכולת חשיבה ביקורתית ובמידת אמינות הטיעונים.
לדוגמה: "מי שמציע לפגוע בזכויות עובדים ולהגדיל את גיל הפרישה לפנסיה הוא פשוט פושע, יש להכניסו לכלא!".

לסיכום:

זכרו: קוראיכם היחידים בבחינה הפסיכומטרית הם המעריכים של המכון הארצי. הפכו את עבודתם לנוחה יותר על-ידי כתיבה מסודרת והגיונית, חלקו את הכתוב לפסקות נוחות, 3-5 שורות, 2-3 משפטים בפסקה, הימנעו בהבעת דעות אישיות ואל תנסו לקלוע לדעתם של מחברי המטלה.

לחזרה לעמוד חיבור בפסיכומטרי

לפרטים נוספים והרשמה

 

לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל 1-800-650-700 או השאירו את פרטיכם ונציג יחזור אליכם בהקדם:

  1. (שדה חובה)
  2. (שדה חובה)
  3. (נא להכניס דוא"ל תקין)
  4. (שדה חובה)
 

 

נושאים נוספים הקשורים למטלת הכתיבה

סימון וי

סגנון כתיבה אקדמי


סימון וי

שיפור כתב יד


סימון וי

יסודות חשיבה ביקורתית


סימון וי

זיהוי רעיון מרכזי


סימון וי

שגיאות נפוצות בהגדרת רעיון מרכזי


סימון וי

ממד הלשון: מה בודקים במטלת הכתיבה?